Wieger Hoogendorp: Producer en muzikaal multitalent.

Verscholen in de Binckhorst glinsteren de Pollux Studios in een pand van BPD. In dit stukje bruisend bedrijventerrein zitten veel muzikale talenten herenigd die intensief samenwerken. We interviewden Wieger Hoogendorp, producer en muzikaal multitalent die o.a. artiesten Caro Emerald, Goldband en Sophie Straat achter zijn naam heeft staan.


Even voorstellen: Wieger Hoogendorp

Wieger Hoogendorp (1986), is producer en muzikant. Hij produceert onder andere voor Goldband, Sophie Straat en heeft getourd als gitarist van Caro Emerald. ‘Als producer ben je eigenlijk verantwoordelijk voor het liedje. Ik zorg dat de drums klaar staan, dat de bass klopt en dat de gitaren opgenomen worden’, vertelt Wieger. ‘Vaak komen klanten met een beat of een demo naar mij toe. Wieger hoort meteen dat het refrein of het intro te lang is, dan zitten mensen allang op hun telefoon. ‘Je moet de aandacht vasthouden’, vertelt Wieger. Zo laat hij zijn eigen visie en sound de vrije loop. ‘Als producer heb ik het overzicht en ben ik eindverantwoordelijk. De klant huurt mij eigenlijk in om het helemaal anders te doen’.

wieger4.jpg

Eigen sound

Wieger probeert niet te veel te conformeren aan commercie. ‘Ik probeer zo min mogelijk moderne muziek te luisteren, anders raak ik afgeleid’. Wieger houdt heel erg van jaren 80 muziek, wat hij mede te danken heeft aan zijn oudere zus. ‘Ik kwam altijd op haar kamer, hoorde ik alle nummers die zij draaide en daar was ik helemaal van onder de indruk. Die liedjes zijn me altijd bijgebleven. In de Jaren 80 muziek gebruiken ze een soort synthesizers en een bepaalde soort drumgeluiden, die gebruik ik nog steeds’. 


In de muziek is nostalgie altijd heel belangrijk, vertelt Wieger. ‘De muziek scene valt altijd terug op wat er zo 20/30 jaar geleden gebeurde. Dat komt omdat de kinderen van nu denken ‘vroeger luisterden we altijd deze muziek’, dat zorgt voor een bepaalde emotie van toen je klein was’.

Zijn passie voor produceren

Wieger wilde altijd al muziek maken. Hij is terecht gekomen op het Conservatorium in Utrecht. Daar kon hij helemaal niet aarden. ‘Die leraar stuurde me naar huis om een andere gitaar te halen want het beviel hem niet ’. Toen dacht Wieger, ‘weetje wat ik ga gewoon zelf aan de slag’. Wieger had een vriend die al producer was en hij ging daar regelmatig biertjes drinken. ‘Ik speelde dan wat voor hem in en zo kon ik een beetje meekijken en vragen stellen. Zo hebben we heel veel van elkaar geleerd en veel aan elkaar gehad.’ Wieger dacht toen ‘Dit is echt mijn droombaan, ik wil dit ook’.

‘Ik heb een heel klein keldertje gehuurd, wat geld geleend voor een computer en twee speakers en ben toen gewoon begonnen’. 

En nog geen jaar later kwam het team van Caro Emerald binnen, die zochten nog iemand en ik mocht meteen beginnen’. Eigenlijk allemaal te danken aan die ene enge stap, vertelt Wieger. ‘Mijn ouders zeiden je bent niet goed bij je hoofd! Je gaat gewoon studeren en werken. En ik dacht nee,  als ik dit wil laten werken dan moet ik het gewoon gaan doen’.

Een Edison gewonnen met smartlappenzangeres Sophie Straat.

wieger11.jpg

Op een dag kreeg Wieger een appje, ‘Hoi ik hoorde dat jij muziek maakt, ik ben een KABK kunstacademie studente en ik wil graag een hoes ontwerpen voor een denkbeeldige cd, maar daar hoort ook muziek bij. Kan je me niet een keer helpen? En het moet eigenlijk vandaag af’. Die middag is Sophie nog langs gekomen. ‘Toen hebben we een soort opzetje gemaakt’, en dat smaakte naar meer. Na de tweede keer kwamen we op het idee om smartlappen te gaan maken, met een sociaal maatschappelijk thema. ‘En zo is de liefde, de Edison en het album ontstaan’, vertelt Wieger.

Sophie maakt muziek waarmee ze actuale sociaal maatschappelijk thema’s onder de aandacht brengt. Haar nummers gaan onder andere over woningnood, racisme en seksisme. Hun laatste project was voor een nieuw NPO3 programma ‘Zeikwijfen’, wat ging over de reanimatiepop. ‘Dat zijn eigenlijk altijd mannenlijke poppen’, vertelt Wieger. ‘Daarom weten mannen niet hoe ze een vrouw moeten reanimeren. Zij vroegen ons dus om een lied te maken over dit onderwerp’. Sophie Straat heeft voor haar laatste album ‘T Is Niet Mijn Schuld’ een Edison gewonnen.

"Door muziek luisteren mensen beter naar een boodschap en protest. Daarnaast maakt door dit album een nieuwe generatie kennis met de traditionele smartlap, onderdeel van de Nederlandse cultuur", aldus de jury. 

Sophie en Wieger zijn afgelopen jaar ook uitgenodigd door Ajax om een lied te schrijven,, een ode aan de club en alle ajacieden.  

Hoe terecht gekomen bij ANNA?

wieger3.jpg

In 2009 is Wieger met zijn moeder gaan zoeken naar een anti-kraak plek. ‘Toen zei mijn moeder, die is best brutaal en ik heel onzeker, ‘mijn zoon heeft een plekje nodig, hebben jullie iets?’ De organisatie die de plek toen beheerde vertelde dat er een heel oud gebouwtje in de Binckhorst stond waarvan zij dachten ‘dat is vast niks voor uw zoon’. ‘Mijn moeder zei, geef maar de sleutels, we gaan wel even kijken. Het bleek hartstikke leuk!’, vertelt Wieger. Enkele jaren geleden heeft ANNA het beheer van dit ‘oude gebouwtje’ van BPD overgenomen, met anti-kraak tijdelijke huur contracten en is de plek verder ingevuld met werkplekken voor muzikale creatievelingen.

Het gebouw zit vol met producers en muzikanten. Er wordt hier gemixt, gemasterd, techno en hiphop gemaakt, eigenlijk alles gebeurd hier, vertelt Wieger. Hij hoopt nog lang in de Binckhorst te kunnen blijven. Hij is als de dood dat hier flatgebouwen komen. ‘Hoe meer wij deze buurt een bruisend culturele plek maken, hoe meer we dat aan de gemeente en wethouders kunnen laten zien. We hopen op een kans dat ze misschien met een alternatief komen voor ons.’ 

‘Nu hebben we echt een heel leuk team, we kunnen nu bijvoorbeeld een artiest laten komen en een complete dienst aanbieden, ik doe het liedje en de productie, de ander doet weer de mix, iemand anders weer de master, de gitaren en de synthesizers. Zo kunnen we met z’n alle een waanzinnig product maken. Dat maakt deze plek zo uniek en hij raakt daar ontzettend door geïnspireerd.’ vertelt Wieger. 

Zijn toekomst

Wiegers droom is ooit om een studio te hebben aan huis, in een boerderijtje, waar ook klanten kunnen blijven logeren. ‘Dat is eigenlijk een soort lange termijn droom, want eigenlijk ben ik al mijn droom aan het leven’, vertelt Wieger. ‘Ik ben met hele goede artiesten aan het werk, Goldband en Sophie Straat zijn eigenlijk de artiesten waar ik altijd naar op zoek ben geweest. Stel je voor we zouden hier in de Binckhorst een 20 jaar contract krijgen, zou ik die meteen tekenen’. 

Volg Wieger op Instagram 

Sophie Straat

Goldband 


Ben jij op zoek naar een (atelier)ruimte?